Door begrip en aandacht voor je interne cultuur, voor wat mensen beweegt en hoe ze samen betekenis creëren op de werkvloer, creëer je onderscheid voor je bedrijf.
Eerst de visie
Vroeger ging mijn werk alleen over missie en strategie, doelen, middelen en resultaten. Over hoe je je als organisatie aanpast aan de externe omgeving. Altijd vanuit het perspectief van het merk. Want het merk staat symbool voor wat je doet als bedrijf, voor de betekenis die je samen creëert. Het is het bezit van de totale organisatie. Medewerkers werken er graag aan mee en ze zijn er trots op.
Oké, je hebt een visie. Maar dan de vervolgstap: hoe krijg je je mensen ook echt in beweging, zodat ze de nieuwe visie ook in gedrag omzetten?
Zet de corporate tribe in beweging
Dus zorg ik tegenwoordig, samen met mijn klanten, ook voor de interne afstemming. Centraal staan onderwerpen zoals: taal en humor binnen de groep, macht en status, straf en beloning en de groepsgrenzen. Wat is het jargon van de groep, waar worden grappen over gemaakt, wie hoort erbij en wie niet en door wie wordt dat bepaald? We stellen vragen, waar elke groep zijn eigen unieke antwoorden op vindt en zijn eigen cultuurpatronen ontdekt.
Alleen als je de diepste overtuigingen van je groep mensen begrijpt en het merk als toekomstperspectief inzet, kan je gedrag veranderen en nieuwe cultuur creëren.
Corporate antropologie brengt je bedrijf verder
In mijn trajecten maak ik maak met veel genoegen gebruik van de methodieken en het gedachtegoed van Jitske Kramer en Danielle Braun, corporate antropologen en mijn oud-mentoren.
“De corporate antropologie kijkt met dezelfde verwonderde blik naar je organisatie, bedrijf, boardroom en bestuurders als antropologen naar tribale samenlevingen.”
- Corporate antropologie leert je de systemen en cultuur binnen groepen te herkennen en te begrijpen; je ontdekt de diepgewortelde veronderstellingen en reflexreacties die groepsdynamiek en –gedrag mede bepalen.
- Het helpt medewerkers zichzelf in relatie tot anderen beter te begrijpen – hoe je met je eigen gedrag, oordelen en cultuur verhoudt tot de groepen waar je onderdeel van bent.
- Daardoor kun je mensen aanzetten om groter te dromen en helpen dromen samen te verwezenlijken.
Reis mee, bekijk je organisatie eens tribaal en ontdek hoe je jouw interne cultuur kan inzetten om onderscheid voor je bedrijf en merk te creëren.
