Merkstrategie wordt meestal binnen de organisatie uitbesteed aan de marketingafdeling. Die moet tenslotte zorgen voor een goed imago naar buiten toe. Zo wordt branding vaak dus enkel gekoppeld aan marketing- en communicatieactiviteiten. Aan tactische campagnes en bekendheid. Maar het is veel meer! Het merk staat symbool voor de organisatie, voor de identiteit en wat je te bieden hebt – het is de optelsom van wat iedereen mag verwachten. En dat is wel degelijk de zaak van een bredere groep dan alleen de marketingafdeling.
Het gedrag van je organisatie vormt je merk
Communicatie is daar maar een klein deel van. Vergelijk het met klantloyaliteit: die hangt ook niet alleen maar af van je spaaracties en promoties. Het merk bouw je samen op door een sterke, levendige cultuur.
Bedrijfscultuur werkt voor je merk
Daarom is het essentieel dat alle medewerkers de merkwaarden goed begrijpen, dat ze zich ermee identificeren en dat ze er invulling aan geven. Iedere dag. Anders worden klanten naar binnen gelokt met een mooi verhaal maar herkennen ze er, eenmaal binnen, niets meer van terug.
Branding werkt ook naar binnen
Branding is dus niet alleen een externe gerichte functie. Je merk is van levensbelang in het sturen van gedrag, van de kwaliteit en de mate waarin je relevant blijft voor klanten. Een sterk merk helpt je om medewerkers actief en gepassioneerd betrokken te houden, zodat ze functioneren vanuit een gevoel van kracht, zelfvertrouwen en zingeving.
Kortom, nodig HR uit aan de marketing- en brandingtafel. Houd met elkaar je merk tegen het licht. En werk samen om iedereen op koers te houden.


