Je wil je bedrijf onderscheiden van concurrenten. Herkenbaar en aansprekend zijn voor klanten. De sterke kanten of nieuwe elementen van je dienstverlening, product of organisatie belichten om meer rendement te behalen. Dat vraagt om positioneren, keuzes maken. Een helder en transparant inzicht te krijgen in jouw eigen kernwaarden en te kiezen welke positie je als organisatie en merk voor staat.
“Weet je niet naar welke haven je zeilt, dan is geen wind gunstig voor je.”
Seneca (± 1 v. Chr. – 65 n. Chr.) Romeinse schrijver en filosoof
Wat is positionering?
De merkpositionering benoemt de onderscheidende toegevoegde waarde waar een organisatie bekend om wilt zijn. Het is de zoektocht naar een relevant en onderscheidend aspect jouw organisatie dat geloofwaardig naar buiten gebracht kan worden. Bijvoorbeeld Coolblue met ‘Alles voor een glimlach’ of Ikea met ‘Aandacht maakt alles mooier’. Met een duidelijke positionering kan je opvallend, geloofwaardig en met ambitie laten zien waar je voor staat en trek je juist die klanten aan die je zo graag in je bedrijf wil hebben.
Belangrijkste ingrediënten voor positionering
Voor een geloofwaardige, onderscheidende en relevante positionering moet je je organisatie goed van binnen naar buiten (inside out) en van buiten naar binnen (outside in) onder de loep nemen.
Inside out
Wie ben ik als organisatie? Wat maakt mij uniek en onderscheidend? Waarom doen we wat we doen? Waarom is dat belangrijk voor mijn doelgroep? Waar wil ik naar toe met mijn bedrijf in de toekomst? Maar ook, hoe gedragen we ons? Wat zijn de gemeenschappelijke waarden, overtuigingen en veronderstellingen die wij als vanzelfsprekend beschouwen?
Outside in
Waardoor wordt mijn doelgroep gemotiveerd? Waarom is mijn product of dienst belangrijk voor ze? Met wie concurreren we? Hoe gaan we ze verslaan? Wat speelt in de wereld waar ik rekening mee moet houden?
Een heldere positionering inspireert en geeft sturing
Met je positionering en kernwaarden als centrale handelingsperspectief kan je makkelijker richting geven aan je organisatie. Het is geen wonderoplossing, maar een heldere positionering biedt ondersteuning voor besluitvorming en dient als leidraad voor marketing, communicatie, beleid en dienstverlening.
Bij merkgeoriënteerde organisaties zie je de positionering en kernwaarden altijd op een consistente en transparante manier terugkomen in al de communicatie-uitingen, het gedrag van de medewerkers en de producten en services. Een innoverende organisatie gedraagt zich toch ook innoverend!
Voorbeeld STACH: verzamelaar van lekker eten
STACH is een buurtwinkel met verse take-away maaltijden, soepen, koffie, salades, broodjes – alles om makkelijk, gezond en lekker te eten. Elk seizoen kiest STACH favoriete gerechten uit lokale keukens. Ze definiëren zich als ‘verzamelaar van lekker eten’ aan de hand van een paar principes: ‘vers en makkelijk, gevarieerd en gezond, dichtbij en echt lekker’. Dié filosofie proef je consequent aan de producten, de mensen, de winkel, de website, op elk contactmoment. STACH is uniek in alles wat ze doet. Geen logo kan ooit met het STACH logo verwisseld worden. Klanten zijn trots om met STACH op de foto te staan! Welk bedrijf wil dat niet?