Een sterk merk kun je worden. Maar waarom zou je er geld en energie insteken? Eenvoudig. Bouwen aan je merk, is investeren in de toekomst.
Als jouw bedrijf een sterk merk heeft, heb je een voorkeurspositie. Waardoor je doelgroep – zonder al te diepgaand vergelijkend warenonderzoek – kiest voor jouw product of dienst.
Dat geldt niet alleen voor gymschoenen en consumenten, maar ook voor de zakelijke dienstverlening en de B-to-B-markt – van mkb tot grootzakelijk en multinational.
Ik heb al een merk
Veel ondernemers denken dat een merk een naam, logo, huisstijl, slogan of product is. Maar als je heel groot je logo op je website zet, betekent dat nog niet dat je een groot of sterk merk bent.
Wat is een merk dan?
Een merk is een netwerk van associaties rondom een naam in het geheugen van een consument of prospect. Een sterk merk heeft veel verleidelijke associaties ontwikkeld en verankerd. En dat netwerk beperkt zich niet tot de kwaliteit van het product, dat ene positieve klantcontact, een jaloersmakende advertentie of een geanimeerde website.
Neem bijvoorbeeld New York Pizza
Alles wat de doelgroep ziet en hoort over New York Pizza en elk contact dat ze met New York Pizza hebben, draagt bij aan het merk. De folder met aanbiedingen in je postbus, de makkelijk te navigeren website, het online of telefonisch bestellen, hoe lang je moet wachten op je (hopelijk) warme pizza, de groet van de pizzakoerier en lekkere geur als je uiteindelijk de pizzadoos opent.
Maar ook de uitstraling van de directeur op tv, de New York Pizza spaaractie en elke mogelijke email, chat of service van het bedrijf dragen bij aan de merkbeleving. Een chagrijnige customerservicemedewerker? New York Pizza kijkt wel uit.
Alle contactmomenten bij elkaar opgeteld definiëren je merk
Want het zijn allemaal contactmomenten die laten zien waar New York Pizza voor staat, wat de bedrijfsethiek is en wat de visie is. Doordat het bedrijf de perceptie van de klanten centraal stelt, stijgt de waardering voor de producten en diensten. En door de onderdelen integraal aan te pakken, creëren ze een positieve merkbeleving voor hun klanten en dat vertaalt zich in een hogere omzet en hogere marges.
Maar ik heb net 2 man personeel
Is merkenbouw wel interessant voor kleine bedrijven? Jazeker. In een tijd waar veel producten en diensten van hoge kwaliteit zijn en – vaak – volstrekt inwisselbaar, maak je met het merk het verschil.
Kortom
Merkenbouw is interessant voor elk bedrijf dat een voorkeurspositie ten opzichte van z’n concurrent wil. En dat laat weinig bedrijven over voor wie branding niet interessant is.